bro-01Limtre er et godt alternativ til betong og stål i bærende konstruksjoner i de fleste typer bygg.

Det finnes mange fordeler med å bygge med limtre, og en av de viktigste er miljøaspektet. Limtre produseres av fornybar råvare - tre!

Limtre er dessuten godt forent med nordisk byggeskikk. Limtre er sterkt, stivt og formstabilt. Det har kapasitet for store laster og spennvidder. Bærekonstruksjoner i limtre er betydlig mer brannsikre enn stålkonstruksjoner.

Det finnes et stort utvalg standarddimensjoner, og limtre er både rent og pent og lett å bearbeide. Det er gode muligheter for utforming av spektakulære konstruksjoner.

Arkitekter og konstruktører har store muligheter for spenstige løsninger dersom limtre benyttes.

Er limtre sterkere enn vanlig tre?

Ja, limtre er vesentlig sterkere. Limtre er oppbygd av et antall lameller av sortert konstruksjonsvirke. Produksjonen skjer kontrollert, og takket være den såkalte lamineringseffekten kan man tillate høyere belastninger. Oppbyggingen med lameller gjør at kvister, spenninger og evt. feil i treverket utjevnes i tverrsnittet. Dette gjør at limtre får mindre spredning i fasthetsegenskapene enn heltre.

30185 Tretten Bru

Limtreboka
"Limtreforeningen"

Norske limtreprodusenters forening består av de tre bedriftene Vestlandske Limtre Industri AS, Sørlaminering AS og Moelven Limtre AS.

Formålet med foreningen er å fremme norsk limtre som et suverent byggemateriale.

Tabeller Smalt Limtre

Tabeller smalt limtre

Limtreboka

Last ned limtreboka her.